Lokal bilkultur

Sverige har ju sin bilkultur med Volvo och Saab. Gärna kombi såklart.  I Norrland är man cool om man har tre extraljus och renfångare, och i södra Sverige är det häftigt med lite större hjul. I Kil är man inte längre häftig om man kör Volvo eller Saab, där hägrar numera Mercedes, helst nittiotalare, även om bilar från den här sidan millennieskiftet också är okej. Typiska attribut är tonade rutor och rejält basdunk. Gärna också tillräckligt sänkt, så pass mycket att det skrapar lite när man åker över farthindren utanför pizzeria "Snabbtugget" i ena änden av storgatan, och lokala haket i den andra.

Här i Korea finns självklart också bilkultur. Någon enheltig märkestillhörighet är svår att finna, också helt typiska attribut. Det finns allt från hyfsat stora fälgar till tonade rutor och chiptrim. Bilden nedan är tagen utanför lokala "The Coffe Bean and the Tea Leaf", vilket är som en överprissatt version av Starbucks. Bilen har alla typiska delar som bör finnas på en koreansk raggarbil, inklusive chiptrim från den i sammanhanget exotiska tillverkaren BSR. Tilläggas bör att detta är blott en av på en hand räkningsbara Saab (ar?) jag sett i detta land.





Kommentarer
Postat av: Maria

Enhetlig märkestillhörighet i den koreanska bilparken? Är det inte så att 95 % gynnar den inhemska bilindustrin? Eller har jag fel?

2009-04-21 @ 09:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0