Lugnet inför stormen

I skrivande stund har jag just genomfört sista presentationen för den här gången. Den fjärde inom loppet av en dryg vecka. Det kanske kan tyckas som en lätt uppgift att bara förbereda totalt mellan 60-80 minuter presentationer, och så är naturligtvis fallet. Jag skulle utan vidare kunna presentera mycket mer än så, men det är inte det som är haken. 

Det som tar tid är själva insamlandet av information, och att paketera den på ett intressant sätt. Utan vidare kan jag säga att vi "utomasiater" generellt är överlägsna koreanerna på informationsinsamlandet och att "tänka utanför boxen", men den som sett koreanska studenters power-points inser att det tar mycket tid att matcha deras nivå rent visuellt.

Som icke-asiat kan jag tycka att innehållet är viktigare ur ett utbildningsperspektiv, snarare än förpackningen. Men samtidigt går det inte att komma ifrån att välförpackad information är lättare att sälja. Se t.ex. på vänsterpartiet, hur skulle de annars få röster? Oavsett så har jag lärt mig mycket de senaste veckorna och utan tvekan har svensk undervisning mycket att lära, åtminstone vad gäller den som riktas mot oss blivande ekonomer. 

Allt är självklart en fråga om resurser. Här kostar det pengar att plugga och skolan tar även in mycket näringslivspengar. Den svenska modellen med "gratis" utbildning har givetvis sina fördelar, men ur ett rent elitperspektiv innebär ökade resurser ökad kvalité, det är en ekvation man inte ens behöver matte A för att lösa. Däremot kan man säkert med hjälp av kursen sociologi 3 bevisa motsatsen. 

Nedan försöker jag förklara för mina kurskamrater varför norskarna har klätt ut sig så mycket, men det är ju trots allt sjuttonde maj! En intressant skillnad mot att genomföra motsvarande presentation i Sverige är att här måste man börja med att faktiskt förklara vart landet ligger samt vissa bakgrundsfakta, eftersom väldigt få faktiskt vet något om våra länder i norra europa. Men alla vet att det är kallt och att Zlatan kommer härifrån. Och Ikea såklart.




Kommentarer
Postat av: Kurt

Att den eleganta förpackningen inte alltid kan dölja verkligheten märker vi på resultatet. Som du själv skriver så är effektiviteten i den koreanska utbildningssektorn inte imponerande. Studenterna lägger ner massor med tid, men resultatet är inte alltid topp. Detsamma gäller inom näringslivet, mycket tid i förh t resultat. Se till ex OECD-statistik: http://stats.oecd.org/WBOS/index.aspx

2009-04-16 @ 09:36:18
Postat av: Helena

hihi bra jobbat! vore kul att få se presentationen :) du ser proffsig ut ;)

2009-04-17 @ 11:41:13
URL: http://helenisen.blogspot.com
Postat av: ISA

Gå in på min blogg och läs det senaste inlägget! Det skulle vara jättekul om just du ställe en fråga:) Du kan fråga precis vad du vill. Xoxo Isa

2009-04-18 @ 15:24:38
URL: http://isabellatomaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0