Klargörande och förklaring

Efter mitt förra blogginlägg har telefonen gått varm här i Korea. Jag har fått stöttning, hot och kondoleanser. (!) Allt från vänner och bekanta till Rädda barnen och Svenska Ambassaden har ringt. Nu senast hörde Christer Björkman av sig. Linjen var lite dålig på grund av avståndet men jag är ganska säker på att jag uppfattade "Globen" och "wildcard" i samma mening.

På grund av denna uppståndelse och även från kommentaren av blivande Dr. Otto känner jag att jag behöver utveckla resonemanget lite. Det är enklast för alla parter att ha förstahandsinformation kring det inträffade än att läsa om det i Se & Hör.

Platsen för framträdandet var en något okänd karaoke-scen här i Seoul, Sydkorea, Asien. Tidpunkten är också den något okänd, men troligtvis kring klockan fyra, dvs. 4 och inte 16. Drogpåverkan är inte bevisad, dock trolig. Jag har även förhoppningar därom då att göra något som detta helt opåverkad vore svårare att förklara/bortförklara/leva med.

Det musikstycke som framfördes kallas "Dancing queen" och skrevs ursprungligen av Björn Ulvaeus och Benny Andersson 1976 eller strax innan, och framfördes första gången dagen innan nuvarande Kung och Drottning i Sverige gifte sig. Den version som nu var aktuell var kryddad med viss "eko-effekt" i karaokemaskinen, som stämningshöjare. 

Medlidande/medbrottslingar vid tillfället var Patrik och Vera, två innan detta ganska oförstörda svenskar. I dagsläget med okänd hälsostatus. Endast en asiatisk person var närvarande vid tillfället men hon har fortsatt umgås med oss, kanske främst pga att hon är vår koreanska fadder och inte har något annat alternativ. Närvarande var också omkring 10 utomasiatiska personer, glatt påhejande, glatt medlidande.

Angående mina egna fysiska och psykiska posttraumatiska reaktioner är de ännu för tidiga att överblicka. Kroppen och hjärnan kommer säkert reagera från tid till annan, men i dagsläget är hälsostatusen tillfredsställande. Jag sover gott om nätterna och har inte svårt att behålla maten. Dock har jag märkt vissa svårigheter att se mig själv i spegeln, men det kan ha helt andra orsaker.

Med tanke på alla inblandade vill jag att vi hanterar detta ärende med värdighet och respekt. Jag vill helst inte kommentera detta vidare, än mindre bli påmind. Jag är inte heller intresserad av att sälja bilder från tillfället, även om detta kunde innebära viss inkomst. Istället väljer jag att publicera en bild här och för de som vill använda bilden i andra sammanhang ber jag er skänka pengar till Hörselskadades Riksförbund.

Slutligen vill jag inte lämna några som helst garantier för att detta inte kommer att inträffa igen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0