Kommentarer till melodifestivalen

Följande kommentar postades av "Jonathan" till inlägget om melodifestivalen:

"Många koreaner har, som en följd av moderniseringen av landet, hund som husdjur och gillar dem precis lika mycket som vilken svensk som helst. Parallellt finns det fortfarande många som äter hundkött, fler män än kvinnor, och främst på sommaren. Det kött som tillagas på de restaurangerna som har hundkött på menyn kommer från en speciell hundras. Koreaner är i allmänhet väldigt trötta på västerlänningars attityd till deras ätande av hund (man äter förresten hund t ex i Thailand åxå) och oftast totala okunnighet om landet och dess kultur i övrigt. Jag hoppas att ni tar tillfället i akt och lär er så mycket som möjligt helst utan ovanifrånperspektivet och sprider det ni lärt er till omvärlden. Jag är övertygad om att vi mår bra av färre stereotypier och förutfattade meningar."

Alex Schulman hade kort och gott sagt: "Väl rutet!"

Själv säger jag:

"Någon här lider som vi alla kan se av brist på insikt av hur termen "humor" används och fungerar. Om humor kan man t.ex. läsa på följande adress: www.sv.wikipedia.org/wiki/Humor För det är väl inte så att Jonathan är supersmart och helt enkelt tagit humor till en ny nivå som jag och övriga inte kan uppfatta? I så fall råder jag dig att gå till www.norrabrunncomedy.se  Du kanske kommer göra succé!

För övrigt undrar jag vad som är så fel med att göra skillnad på att Lili och Susie använder hundar till kennelverksamhet, medan man i Korea främst har dem som husdjur? Vem har sagt kött, äta och hund i samma mening? Inte jag. Och självklart försöker vi alla lära oss en hel del kring den koreanska kulturen. Vi har t.ex. som alla redan läst sjungit karaoke."

Kommentarer
Postat av: Den numera icke väsklösa i Incheon..

Mitt bidrag i en livlig kultur- och hunddebatt blir att hund inte smakade så illa pjåkigt. Kändes dock som att den likt många andra kreatur var en aning beroende av kryddor och övriga tillbehör..

Spontant skulle jag vilja säga att den inte har mycket att sätta emot i en konkurrenssituation mot en reguljär ko eller låt oss säga merparten av de arter som till vardags håller till under vattenytan.

Koreanska kulturen innefattar även mycket värre saker mot hundar än att kalasa på dem; färga dem rosa är ett lysande exempel.



Vad det gäller nationalsymbolen karaoke har jag hittills med nöd och näppe lyckats undvika denna. Men jag är mycket medveten att det sannolikt handlar om timmar än dagar innan jag själv står där redo för att ta mig än Lili och Sussis: Oh Mama..

2009-03-17 @ 06:30:52
Postat av: Den numera icke väsklösa i Incheon..

Mitt bidrag i en livlig kultur- och hunddebatt blir att hund inte smakade så illa pjåkigt. Kändes dock som att den likt många andra kreatur var en aning beroende av kryddor och övriga tillbehör..

Spontant skulle jag vilja säga att den inte har mycket att sätta emot i en konkurrenssituation mot en reguljär ko eller låt oss säga merparten av de arter som till vardags håller till under vattenytan.

Koreanska kulturen innefattar även mycket värre saker mot hundar än att kalasa på dem; färga dem rosa är ett lysande exempel.



Vad det gäller nationalsymbolen karaoke har jag hittills med nöd och näppe lyckats undvika denna. Men jag är mycket medveten att det sannolikt handlar om timmar än dagar innan jag själv står där redo för att ta mig än Lili och Susies: Oh Mama..

2009-03-17 @ 06:33:15
Postat av: Henrik

Bra där! Rent kulturellt har vi alltså testat en grej var. Jag är inte säker på att jag kommer testa det du testat med vilja, däremot är jag säker på att jag någon gång kommer äta det av misstag. :)

2009-03-17 @ 06:54:43
URL: http://seoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0