Prisjakt

I Korea kan man köpa en kaffe på Starbucks för sisådär 20 kr. Lägg till en femma och du får en specialare och för ytterligare någon krona kallas den nånting som innehållet ordet karamell, fast inte på svenska då. Köper du en stor "kaffe latte karamell" på konkurrenten Coffe Bean lite längre upp på gatan går den loss på knappt 34 kr. Det är maxpriset här i Seoul vad jag kunnat hitta, 5800 WON. Lite billigare än Sverige, men inte jättemycket. 

Däremot kan man köpa en kaffe i automaten på skolan för 3 kronor, en likadan kaffe i ena kaffeshopen för 12 och i den andra nästan bredvid för 6 kr. Spännvidden för kaffe är således 3-12 kr inom mindre än 100 meter. Visst, den billigaste ovan används även att döda råttor med (istället för glykol) men om man inte är så noga med smaken fungerar det rätt bra.

Vidare kostar en klassisk lunch med bibimbap ungefär 24 kronor utanför grindarna och 6 kr mer på campus. Motsvarande lunch i Stockholm hade kostat det tredubbla. Som de matkännare vi är händer det ju att en meny från Mc Donalds slinker ned också, där kostar en Big Mac & Co precis under 29 kr med dagens kurs, halva priset mot hemma.

Vilka frågor väcker då detta? Jo, vad får koreanerna att köpa en kaffe för mer pengar än vad en hel lunch kostar? Inse det orimliga att få oss svenskar att betala 65 kr för en kaffe med mjölk och lite karamellsmak. Det skulle inte ske. Nånstans måste alltså kaffe vara en form av fritidsnöje och underhållning som man kostar på sig av hela andra skäl än vad vi gör i Sverige när vi dricker en kopp. Jag kan ju förvisso tycka att 30 kr i Sverige också är orimligt för en kaffe, men om man jämför med den allmänna prisnivån i landet blir det lite absurt här. Man kunde ju också tro att det är ett lyxfenomen och bara lockar oss, relativt sett, rika västerlänningar till att köpa. Men faktum är att dessa ställen med dyrt kaffe finns överallt, fyllda av koreaner.

Min tanke blir: Det måste vara lönsammare att driva en kaffeservering än att ha en restaurang. Följdfrågan blir rimligtvis om det är maffian som äger alla Starbucks och Coffe Bean här? För det är väl så att de alltid gör de bästa affärerna? Nu vet jag inte ens om det finns någon maffia i Korea, men det gör det väl i nästan alla länder.



Kommentarer
Postat av: Patrik

Kaffe i Korea har ju sin egen historia. För inte alls länge sedan var det omöjligt att hitta något som liknar det vi kallar kaffe, det fanns alltså ingen kaffekultur,och nu har konsumtionen exploderat. Starbucks har helt nyligen sänkt sina priser,och det finns naturligtvis orsaker till det. Det är kul att ni väljer att studera i Korea. Jag rekommenderar Andrei Lankovs bok, The Dawn of Modern Korea, som finns att köpa i Seoul där han beskriver mycket av det som hänt de senaste decennierna på ett lättläst och roligt sätt.

2009-03-24 @ 19:17:46
Postat av: Maja

Tjena!



Kul att hitta din blogg. Det kryllar inte direkt av svenska bloggar från Seoul :) Jag har en koreansk pojkvän och åker därför till Seoul minst en gång i halvåret. Jag har också slagits av dessa otroligt skumma priser. Att en lunch kan vara betydligt billigare än en kaffe. I början var jag snål och kände att jag inte hade råd att köpa en te för 35 spänn. Nuförtiden bryr jag mig inte och tänker att jag ändå sparar för att maten är så billig.



Måste tipsa om mitt absoluta favoritfik i Seoul. Dock är det ganska dyrt, kaffe och te kostar ungefär 30 kr. Men det är såååå coolt! Ibland spelar de svensk musik där också (Kent). Det heter millimeter milligram cafe och ligger i Anguk (www.mmmg.net). Trådlöst har de också.



Mvh

Maja

2009-03-29 @ 18:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0