Gårdagens i-landsproblem

U- och i-landsproblem har vi ju varit inne på tidigare här. Igår drabbades jag av ett något oväntat i-landsproblem. 

Min rutin när det är sovdags innehåller normalt sett några låtar i min iPod. Sällan blir det många låtar, men åtminstone några. Just nu spelas allt från Håkan Hellström (som alltid) och Lasse Lindh, till U2 och Kings of Leon. Igår hann jag komma ungefär 1 minut in i "Closer" av senast nämnda band. Sen tyst. På gränsen till halvsovande inser jag ändå snabbt att vi har att göra med ett urladdat batteri.

Kriser är dock till för att lösas så jag sträcker mig helt enkelt efter min andra iPod. Jo självklart vill man ju hänga med lite i svängarna och då behöver man ha två. Det är lätt, och förargligt, att hamna i den teknologiska utvecklingens bakvatten. 

Tyvärr så finns inte riktigt samma musikutbud i iPod nr 2. Några, som t.ex. U2 och Håkan Hellström har dock hängt med över gränserna. Men det skulle åtminstone duga för kvällen. Vad händer då? Jo, som om jag inte haft nog med problem innan så visar det sig att den här också är urladdad! Ve och fasa. Snart går det upp ett ljus för mig att jag till och med kommer ihåg när det tog slut.

Vad lär vi oss då av detta? Att man alltid ska ladda sin iPod? Nej, så enkelt är det faktiskt inte. Det första vi ska lära oss är att även helt nya datorer som Dell E4300 kan levereras med endast 1 usb kontakt, trots att det är en av de bästa bärbara pengar kan köpa. Det andra vi ska lära oss är att om man köper en usb-hub så ska man se till att den kan leverera nog med ström/spänning för att driva en extern hårddisk utan att använda två portar. Följden blir då nämligen att mus och extern hårddisk upptar alla usb-portar och därmed lämnar iPods utanför!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0